Tape – kinesiotape

Inden for tape – kinesiotape findes overordnet to forskellige typer. Klassisk sportstape og kinesiotape blandt andet kendt fra sportens verden. Begge tapetyper kan benyttes til at korrigere og justere uhensigtsmæssige biomekaniske tilstande i kroppen. Tape kan sjældent stå alene, men kan være et vigtigt supplement til den primære behandling og være med til at normalisere kroppens bevægelser og lindre symptomer.

Den klassiske tape

Den klassiske sportstape er uelastisk og anvendes primært til støtte af led, så sener, muskler og ledbånd aflastes og får nødvendig ro. Tapen bruges ofte i forbindelse med ankel-, finger- og håndledsforstuvninger, men kan også anvendes til at korrigere og støtte en inflammationstilstand i eksempelvis svangsenen.

Kinesiotape

Kinesiotapen har bredere anvendelsesmuligheder end sportstapen. Den har et unikt bølgemønster på den klæbende side, der har en løftende effekt på din hud, hvilket reducerer hævelse og inflammation, hvis du har en skade. Det forbedrer blodgennemstrømningen, fremmer helingen og reducerer dine smerter ved at tage presset af smerte receptorer. De elastiske egenskaber kan også bruges til at begrænse eller fremme en bestemt bevægelse af dine led. Lider du af muskelspændinger, -træthed eller -kramper kan den elastiske tape ligeledes have en positiv effekt.

Tape kan som nævnt sjældent stå alene, men vil ofte være et værdifuldt supplement til idrætsfysioterapi, manuel behandling, chokbølge, laser.

Du finder flere informationer på følgende link

Fysioterapeut Arno Natius      Fysioterapi med speciale i osteopati Malene Jensen